9 בפבר׳ 2013

למה טונה?


איך הכנסנו את הטונה לתפריט השבועי שלנו כחלק מ"ימי שני ללא בשר" 


אנחנו משפחה עם הפרעת קשב (או ליקוי למידה כלשהו שאפילו המאבחנים לא יודעים מהו). לכל אחד מאיתנו יש הפרעות למידה כלשהי. כיוצרים וכיצירתיים תמיד היינו קצת מחוץ לקופסא. לא קיבלנו את המציאות כפי שהיא. למדנו להכיר בחוזקות שלנו ובחולשות שלנו ולחיות עמן בשלום.
ולכן, ריטלין או כל תרופה "מערכתית" אחרת היא לא ברירת מחדל. 

סלט טונה קלאסי עם מיונז

כדי לשפר את התפקוד הקוגנטיבי אנחנו מקפידים בבית לאכול (כמה שניתן) נכון.
ידוע שאומגה 3 אותה חומצת שומן חיונית תורמת רבות לתפקודי הקשב והריכוז. מעבר לתועלת שלה לכלי הדם והלב בפרט. ידוע גם שאחד מהמקורות הטובים ביותר לחומצת שומן זו הוא דגה ממי אוקינוס עמוקים וקרים.


לנו לא היתה בעיה. הטונה אצלנו בתפריט משחר פעוטותם של ילדינו. הם אוהבים. יש תקופות יותר ויש תקופות פחות. פעם בחביתה, פעם "נקייה" ופעם עם חומוס על הלחם.
הנייטרליות של הטונה בטעם ביחס לדגים אחרים עשתה אותה חביבה מאוד על בני הבית והיא הפכה למאכל של שגרה אצלנו בארוחות הערב.


עד שבאה כלבוטק והזכירה לי את מה שידעתי כבר שנים ובגללו הייתי צמחונית לכמה שנים. תעשיית הבשר היא דוחה, אלימה ולא מוסרית. החלטתי שאני חוזרת לעידן הצמחוני שלי.

ירקות מוקפצים עם טונה פיקנטית
במקביל התחילו להשמע ברשת קולות המזכירים את "ימי שני ללא בשר"
(Meatless Monday) אותו צעד קטן שיכול  לעשות שינוי גדול במסגרתו יכולים גם קרניבורים לתרום להפחתת סבלם של בעלי החיים המגיעים לבתי המטבחיים.
החלטנו לעשות צעד משפחתי ולעבור פעם בשבוע לתזונה נטולת בשר לחלוטין. כאשר את הערכים החלבוניים נספק לילדים באמצעות מאכלים על בסיס טונה.


אז ככה. בעקבות התחקיר על האפשרויות העומדות בפנינו גילנו מגוון עצום של מוצרי טונה שעליהם חתומה חברת סטארקיסט. במסגרת התחקיר למדנו לשלב את הטונה המופלאה והכל כך בריאה במאכלים מוכרים וגם להמציא חדשים.


כך הפלאנו בסלט טונה קלאסי, קציצות טונה (אין מתכון- השתמשו במתכון שאתן רגילים להכין בו קציצות בקר אך במקום הבקר השתמשו בטונה), שקשוקת טונה פיקנטית, ירקות מוקפצים עם טונה, פיצה טונה, מוס טונה ועוד ועוד ועוד. השמיים הם הגבול והיצירתיות שופעת. הכל הולך.

פיצה טונה

עם המסע גילינו עוד כמה מוצרים שהיטיבו להכנס לסנדביצים של בחורינו הטובים בבית הספר כדוגמת: פילה טונה מעושנת שהתגלה כמעדן בלחמניה, ממרחי סלמון וטונה שהתגלו כאלטרנטיבה בריאה לכל מה שששמים בסנדביצ'ים לבית הספר.

ומה עם הכספית??? 

 

אומגה 3, אותה חומצה חיונית שנמצאת בנדיבות בטונה, הפכה לאופנתית בשנים האחרונות (ובצדק) ועמה צצו גם הידיעות לגבי רעילותה לכולם, ובעיקר לעוברים בשלבי ההריון הראשונים (בעקבות המצאות הכספית באיזורי המחייה של הדגה). לגבי סטארקיסט אתם יכולים להיות רגועים. א. מקור דגי הטונה הנו מאיזורים נקיים. ב. הדגים עומדים בתקנים של משרד הבריאות הישראלי.

שקשוקה עם טונה פיקנטית

במגוון: 

 

נתחי טונה בהירה בשמן
נתחי טונה בהירה במים
נתחי טונה בהירה בשמן זית
נתחי טונה בהירה בשמן קנולה
נתחי טונה בהירה עם פלפל חריף (מומלץ)
נתחי טונה בהירה עם לימון (מאוד מומלץ)
נתחי טונה בהירה בעישון טבעי (מאוד מאוד מומלץ)
בסדרה ה 5% תמצאו שלושה מוצרים נהדרים: נתחי טונה בהירה עם עשבי תיבול, נתחי טונה בהירה עם לימון ופלפל ונתחי טונה בהירה במים ושמן.



המחירים של מוצרי טונה סטארקיסט מעט יותר יקרים מהמוצרים הדומים בשוק, אך האיכות והטעם בהחלט שווים את זה.





-----------------------------------------------------------------------------
אהבת? תוכל/י לקבל עדכונים שוטפים מהבלוג בהרשמה קצרה כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה