29 באוק׳ 2013

אוהדי הטחינה שביננו ישמחו ללמוד מעט על המוצר הזה שגודש את צלחתם. ויש גם מתכונים!

מאת: כרמל פלג

אני משוגעת על טחינה. על הסלט, בפיתה, אפילו על האורז ובניגוב עם הצ'יפס במקום הקטשופ. זוהי הסיבה בשלה חשתי תמיד, שבאופן ממש לא מוצדק, הטחינה סובלת מנחיתות תדמיתית לעומת אחיה הגדול- החומוס וכי לא מעריכים אותה נכון לא על טעמה ולא על על יתרונותיה הבריאותיים.
הטחינה, שדווקא מלאה בערכים תזונתיים רבים הכוללים, בין היתר, רמות גבוהות של סידן ופיטוסטרולים המסייעים להורדת הכולסטרול "הרע", מומלצת על ידי דיאטנים רבים כמה שמומלץ מאוד לשלב בתפריט היומי, בתנאי, כמובן, שמדובר בטחינה איכותית.
עם ריבוי המוצרים על המדף ובעיקר לאור תחקיר "כולבוטק" שהניב ממצאים מטלטלים, חשוב לדעת כיצד ניתן יהיה לזהות טחינה איכותית באמת. 
הסתייעתי בערן ברקאי, מנהל אבטחת איכות בחברת אחוה, היצרנית המובילה בישראל של מוצרי חלוה וטחינה, שתחקיר "כלבוטק" קבע כי הטחינה הגולמית המלאה דלת הנתרן מתוצרתה,  היא מהמשובחות מבחינת ערכיה התזונתיים והנה מהמומלצות ביותר, כדי ללמוד מעט על המוצר הזה, שגודש באופן קבוע את צלחתי:
1.      טחינת זרעי שומשום מייצרת למעשה את הטחינה. אותם זרעי שומשום עשירים בחלבון, סידן (החשוב לבניית העצם), ויטמינים מקבוצת B וחומצות שומן בלתי רוויות. מרבית חומצות שומן אלה, החיוניות לבריאות האדם, משתייכות לקבוצת אומגה 6 וחלקן  לאומגה 9. הטחינה מכילה בנוסף אנטי-אוקסידנטים העוזרים לנקות תוצרי לוואי מזיקים אשר נוצרו בעת תהליך החמצון בגוף.
2.      השומשום גדל בתרמילים, בדומה לאפונה. התרמילים נקצרים ומונחים במקום גבוה. בזכות חום השמש, התרמיל נפתח וזרעי השומשום נערמים על גבי האדמה. הסיסמה: "Open sesame", המוכרת לכולנו מסיפורי עלי באבא,  שאולה למעשה מאותו תהליך בדיוק.
3.      טחינה משומשום מלא היא טחינה שנטחנת עם קליפת הגרעין. היא מרירה מעט, צבעה כהה יותר מטחינה רגילה, אך מכיוון שמרבית הויטמינים והמינרלים מצויים בקליפת הגרעין,  היא מתייחדת בתכולת וויטמינים ומינרלים גדולה משמעותית ובכמות נכבדת של סיבים תזונתיים, אשר תורמים לשיפור תהליך העיכול. אגב, טחינה אורגנית משומשום מלא מכונה גם  חמאת שומשום.
4.      שימו לב, כאשר הטחינה לבנה מידי זה מעיד על שימוש בכימיקלים להלבנה.
5.      שימו לב גם לזה: טחינה מלוחה מידי מעידה על הוספת מלח כדי לטשטש טעמי לוואי של שומשום שאינו איכותי. ניתן לזהות מליחות גבוהה באמצעות הטבלה התזונתית שמופיעה על תווית הטחינה. באופן טבעי שומשום מכיל כ- 10 מ"ג נתרן ב- 100 גרם מוצר. מעל ל- 100 מ"ג נתרן ב- 100 גרם מוצר ייחשב ככמות נתרן גבוהה.
6.      שמן הצף על פני הטחינה אינו מעיד על איכות המוצר. הפרדת השמן בטחינה גולמית היא תהליך טבעי. בחישה קלה תחזיר את המוצר למרקמו הרגיל וההומוגני.

טחינה משומשום מלא של אחוה
אפילו רפי גינת וכלבוטק לא מרתיעים אותה 
מתכונים? בבקשה


         רוטב טחינה ירוק
מערבבים 4 כפות טחינה גולמית מלאה עם חצי כוס מים קרים, מיץ מחצי לימון סחוט טרי, שן שום כתושה, מעט מלח ופלפל שחור גרוס וחצי כוס עשבי תיבול טריים קצוצים (מה שאוהבים: כוסברה, פטרוזיליה, שמיר וכו').
        רוטב טחינה אדום
מערבבים 100 מ"ל טחינה גולמית עם חצי כוס מים קרים, 2 שיני שום כתושות, 3 כפות מיץ לימון סחוט טרי, קורט מלח, פלפל אדום (אפשרי קלוי) מקולף קצוץ דק, פפריקה מתוקה ופפריקה חריפה לפי הטעם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה