8 במאי 2014

יום בחיי. כלב


כרמל פלג מסורה

כילדה קטנה, הייתי אוספת מהרחוב גורי כלבים ומביאה אותם הביתה כשהם עטופים בשולי חולצתי. ממש כמו בסרטים, הייתי מביאה אותם ומתחננת לאמי שתתיר להם לגדול איתי ועם אחי הצעיר. כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, במאה אחוז מהמקרים הכלבלב היה מוצא עצמו מחוץ לבית, נמסר לבית חברים או מכרים שאמצו אותו בשמחה. זה לא הרפה את ידיי ובעקביות אובססיבת בכל פעם שהיה נקרה בדרכי כלבלב עזוב או סתם עצוב, הוא היה מובל על ידי, אל ביתי.

פעם אחת זה הצליח לי. התלוויתי לאימי לביקור במספרה הבייתית הקבועה אליה היתה הולכת ושם זה קרה. גור לברדור מעורב עם גזע שעד היום אינני יודעת מהו, שוטט בין רגליהן של אמי ושל הספרית הפטפטנית ואני, לא הסרתי ממנו את העיניים שלי ואת ידיי. הוא היה יפהפה, עם עיניים ענקיות וחמוד בצורה בלתי רגילה. מיותר לציין שחפרתי לה שאני רוצה אותו והספרית, מצידה, לחשה לאמי שאין לה רצון לגדלו כי אחד הילדים שלה הנחית אותו בביתם בלי התראה מוקדמת. חזרתי הביתה צוהלת ושמחה, מערסלת את הכלבון החדש שלי בין ידי כמו תינוק, כל הדרך! אפילו לא הרגשתי שהוא כבד. האהבה פרחה, השתדלנו לעזור לאמא לנקות אחרי הגור שהשתין בבית בכל פינה ולאחר כמה חודשים הוא נקרע מאיתנו בעיקר בשל כך, והצער היה גדול. בכיתי המון, היו לי ימים של אבל ביני לבין עצמי ואני לא בטוחה שילד אחר היה סולח. השנים חלפו, וכבחורה בוגרת, לא הייתי מסוגלת בכלל לעמוד ליד כלבים ובטח שלא יקפצצו עלי וילקקו אותי.

לימים, הכרתי את אישי, שכל חייו גדל עם כלבים וכשנחתתי במעונו בפעם הראשונה, התנפלה עלי בחיבוקים כלבת לברדור מעורבת בגזע אחר שאינני יודעת מהו וההלם שלי היה רב. היא היתה יפה, חכמה, מלאת חום ושופעת אהבה. זו הייתה אהבה ממבט ראשון (עם הכלבה) וכשנישאנו, אישי האהוב ואני, ידעתי בצער פנימי גדול שביום מן הימים כשילדיי יבקשו כלב, אם יבקשו, אני אהיה זו שתהיה לה בעיה עם זה.

ובכן, הפתעתי את עצמי. כשבני היה עוצר כל אדם ברחוב שעבר עם רצועה, חשבתי שזה חמוד. כשהוא היה מבקש ממני כלב משלו, זה היה נראה לי טבעי. וכשהוא הרהר על הנושא בקול רם בכל פעם שהיה לו פנאי, הבנתי שאין סיבה שאמנע זאת ממנו ושמן הראוי שאעשה עבורו את המהלך ואולי אולי- אצליח לסגור עבור עצמי איזה מעגל שנתלש מסביבי אי שם לפני מעל לשני עשורים.

אז זה קרה. ממש לא מזמן הובאה אחר כבוד הגורה המקסימה שאפילו הוצגה לראשונה בפני בני כשניגשתי להוציא אותו מגן הילדים. הוא פשוט התפוצץ מאושר-שמחה-הפתעה.

אז אני חדשה בעסק הזה ואין לי מושג מאיפה מתחילים ולכן החלטתי להרים את הרתמה ולחקור את הנושא. בטוחני שתשאבו מכאן ידע וטיפים שיעשו קצת סדר במסע המופלא והמתגמל שבגידול חיית מחמד פרטית:

חשוב מאוד לסייע לכלבלב החדש להסתגל למעונו החדש בהדרגה, בסובלנות ומבלי לגרום לו לפאניקה. כלבים שונים מגיבים בצורות שונות להעתקת מקום מגוריהם ואפילו כלבים מאומצים ששהו לא מעט זמן בכלובים ועם מעט מאוד חום אנושי, עלולים להגיב באופן לא צפוי כשהם בביתם החדש.

כשאנחנו הבאנו את הכלבונת הביתה, דאגנו לקחת איתנו פריט או שניים שהיו חלק מסביבתה הישנה והגדרנו לה מראש היכן תהיה חלקת האלוהים הקטנה שלה בביתה החדש: מיטה, קעריות שתיה ומזון, צעצועים וכרית לרביצה, היו ממוקמים באיזור ספציפי אותו למדה להכיר וחשה בו בנוח.

עידן הרכישות האינטרנטי בו אנו חיים מאפשר לנו למצוא את כל המוצרים הנדרשים להכנת האיזור הפרטי של חיית המחמד שלנו בסגנונות מדליקים שלא בהכרח ניתן למצוא בחנויות שכונתיות או רשתיות ואני אשמח לחלוק אתכם כמה פנינים כאלה ששווה לכם לבחון מקרוב: (כמובן שכל מוצר פשוט ביתי אחר יעשה את העבודה לא פחות טוב ובהרבה פחות השקעה כספית, אבל את התענוג הזה אי אפשר לקחת מאנשים מסוימים. מודה; אני בניהם)
מטריה שידית האחיזה שלה היא מלמעלה
באתר פוצ'יס מוצרים לחיות מחמד
פוצ'יס מוצרים לחיות מחמד הינו עסק מקומי (כבר אני אוהבת) שמגיע לו שאפו: מדובר בבחורה צעירה וסופר נעימה בשם יפעת, שהחליטה להביא את כל המוצרים השימושיים אבל הסופר דופר מדליקים שיש, עד אלינו מבלי שנתאמץ. עמוד הפייסבוק שלה מציג מידי פעם גורים עזובים המחפשים בית חם ולצידם גלריות שלמות של מוצרים שימושיים לחיות המחמד. קולרים, רתמות, מיטות מיוחדות ואפילו ביגוד הם עניינים "שבשגרה",ולצידם מככבים הרבה מאוד מוצרים שימושיים –לא שגרתיים-בעליל שניתן להשיג שם, כמו למשל המטריה המעולה הזו, שבעל הפוצ'יס אוחז מלמעלה ומסייע לו לצלוח את הטיול היומי בשלום. ישנם כלבים רבים, אגב, שמתקשים בעשיית "מספר 2" שלהם בגשם. המטריה המעולה הזו שעולה 69 ש"ח, תפתור את הבעיה ותשמור על הפרווה יבשה ונקיה. (כן, גם נעליים אפשר למצוא שם).


הכלבונת במנשא
MINI IN THE BOX
Mini In The Box הינו אתר קניות סיני בקנה מידה רחב יותר, שמציע מגון קטגוריות לרכישה. אני, כמובן, התבייתתי על מה שיש להם להציע עבור הכלבונת שלנו ומצאתי מספר פריטים באיכות די טובה, שאפשר בכיף להזמין, להינות מהמחיר ומהמשלוח החינמי הביתה. האתר כולו בשפה העברית מה שמקל מאוד על הפעולה ומסב הנאה למי שמתקשה. אני, למשל, מצאתי שם את המנשא המדליק הזה עבור כלבים קטנים (יש גם לבינוניים) ופרט לכך שהעיצוב שלו יפה, הוא נוח מאוד לשימושם של הכלב והבעלים גם יחד והוא לא מאוד יקר. 52.40 ש"ח כשהמשלוח, חינם!









מדבקות עמידות לקישוט איזור המחיה של הכלב
קישוט האיזור הפרטי של הכלב יכול להיות עניין שניתן לוותר עליו אבל יש אומרים שכמו שאנחנו זקוקים לאסתטיקה משובבת עיניים בסביבת המגורים שלנו, כך גם בעלי החיים. באתר המדליק הזה מצאתי מדבקות קיר חמודות, יקרות אמנם אבל איכותיות, שיוכלו לסדר חברה לכלבון שלכם כשאינכם בסביבה. לא טוב היות הכלבלב לבדו וכל זה...













יוגידוגי
מבית מילגה
המיטה של הכלבלב יכולה להיות בהחלט כרית נוחה ומפנקת, אבל היא יכולה להיות כזו שתעניק לו תמיכה מצויינת בכל פעם שהוא יקרוס עליה. כחובבת מוצרים כחול-לבן אני מבקשת להציג בפניכם את המיטה המצויינת של מילגה, כן כן, מילגה מכריות ההנקה והפופים. יוגי-דוגי זוהי כרית שמגיעה בשלושה גדלים ועל כן מתאימה לכל סוגי הכלבים ובמגוון רחב מאוד של צבעים. היא ניתנת לכיבוס בקלות וקלת משקל.





PETAG
תגיםאיכותיים וייחודיים  בייצור ישראלי
תג זיהוי הכלב הינו אלמנט חיוני-הכרחי, חובה לכל כלב באשר הוא כלב. ברגע שהגעתם והתמקמתם, ניגשתם אל הוטרינטר הקרוב למקום מגוריכם ופתחתם לאהוב שלכם "תיק מעקב", זה הדבר הבא שאתם ניגשים להכין עבורו. תג זיהוי שם איכותי, כזה שיכיל את הנתונים הנדרשים כמו שם הכלב ומספר הטלפון של הבעלים, וכזה שיהיה איכותי ויחזיק מעמד לאורך זמן. יש לוודא שבגודלו ומשקלו לא יכביד התג על צווארו של הכלב, שיהיה עמיד בפני רטיבות וחלודה ו...שיהיה לטעמכם! כן כן, אתם כבר מכירים אותי, לאסתטיקה מקום של כבוד (גדול) בחיי ואני לא רואה שום סיבבה למה לא לרכוש כבר משהו שישובב את העין. העסק הישראלי המעולה הזה, מציע מגוון רחב של עיצובים וסגנונות, בעלת הבית תעמוד לרשותכם לגבי כל מה שקשור בעיצוב ותכנון התג, תציע גרפיקות לבחירה וגם תשגר את זה באריזה מהודרת עד הבית באהבה. המוצר מגיע בכמה דרגות מחיר וזאת בהתאמה למספר התגים אותם תרכשו (מחירון באתר) . אני בטוחה שמדובר באחד המוצרים היפים ביותר שיש היום בשוק, והוא כחול לבן. PE-TAG, לתפארת מדינת ישראל.

רצועות, רתמות, משחקים, מיטה, גאדג'טים ושלל הפתעות כבר נמצאים בזירתו של הכלב החדש שלכם ואפילו הוטרינר שלכם התאהב בו ושמח לקראתו בכל פעם שהוא מגיע לבדיקה או חיסון. על התזונה של הכלב הוא ישאל כמעט בכל פעם שתסורו למרפאתו וגם כאן, מסתבר, יש לא מעט שכלולים, המצאות, תוספים וחטיפים שעושים חשק להתחלף מידי פעם עם הכלב בתפיקידים:

חשיבות עליונה למזון איכותי על בסיס יומי
ד"ר דיויד רוזנבלט, יועץ חברת ביו פט יצרנית בונזו ולה קט מספר כי כלבים רבים מגיעים למרפאתו כשהם סובלים מבעיות ותחלואות שונות ומשונות; כאבי פרקים ומפרקים, בעיות עור קשות ונשירת פרווה, מחסור בויטמינים ומינראליים ומה לא. תוספי תזונה רבים היום בשוק התזונה והמזון לכלבים "התחפשו", כך הוא מסביר לי, לחטיפי מזון טעימים, והודות לכך ניתן לטפל גם בכלבים הסרבניים והבררניים ביותר, עם מוצרים איכותיים שישפרו את מצבו. לאיכות התזונה היום יומית של הכלב חשיבות קריטית ומכרעת בכל מה שקשור למצבו הבריאותי של הכלב ואפילו מצב רוחו. המצאותם של ויטמינים ומינראליים בתוך המזון היום-יומי של הכלב (ולא בהכרח כתוספי תזונה נפרדים), חשובה בהחלט ועליה להיות ברמה גבוהה ובאכות מיטבית כך שהכלב יוכל ליהנות מעיכול נוח, מפרווה חזקה ומבריקה ובריאות תקינה הודות לתזונה מונעת.










דוג צ'או האיכותיים מגיעים גם אל הסופר!
אפרופו מזון ארוז לכלבים, תשמחו וודאי לדעת שמותג הפרימיום בתחום המזון לכלבים, Dog Chow מבית נסטלה פורינה, ימכר מעתה גם בסופרים בהם כל אחד מאיתנו עושה את הקניות החודשיות שלו. במבחני טעימה אל מול המתחרים בקטגוריה נראתה העדפה ברורה של כלבים לסדרת הפרימיום דוג צ'או ופאפי צ'או. ולא רק הטעם מדבר; מבחינה תזונתית ובריאותית יש לסדרת דוג צ'או יתרונות רבים: דוג צ'או, המיועד לכלבים בוגרים, עשוי מדגנים מלאים וחלבון איכותי וכולל 100% מהרכיבים החיוניים לשמירה על בריאות הכלב, לחיזוקו ולשמירה על אורח חיים שמח ומלא. פאפי צ'או, המיועד לגורים, בעל פורמולה ייחודית לגורים התומכת בצמיחתם ובהתפתחותם התקינה, בשילוב חלבון איכותי ורכיבים מזינים נוספים המצויים בחלב אם- לשמירה על בריאות הכלב, לחיזוק העצמות, פרווה מבריקה ושמירה על אורח חיים מאוזן ובריא. לצד שקי המזון, מעתה ניתן יהיה להשיג גם חטיפי BAKERS עבור הכלבים, גם כאן מדובר במוצר פרימיום איכותי. החל מ23.90 ש"ח לחטיף והחל מ-69.90 ש"ח לאריזת מזון במשקל 4 ק"ג. 



ביו דוג
החייתיות הבסיסית 
לא ידעתי זאת בעצמי, אולם מסתבר שעד שנותה-30 למאה העשרים, כלבים היו אוכלי מזון טרי. כששוחחתי עם עמיקם גולן, מי שהגה את רעיון ה"ביו דוג" המופלא לתזונת כלבים, גיליתי כי ירקות ולחם מתוצרת בית היו דווקא חלק מהתזונה היום יומית של הכלבים ולאור תזונה איכותית זו, הם לא סבלו מאלרגיות, מחלות כיבה וכדומה. כשעמיקם מדבר על תאגידי הענק שגילו את הפוטנציאל שבשוק מוצרי המזון לכלבים, הוא נשמע מאוד כועס שכן כיום, תזונתם העיקרית של חיות המחמד שלנו הינה תעשייתית. כששהה עמיקם גולן בארה"ב, הכיר את התזונאית סוזאן לאוטן, אשר יחדיו הם מייצרים את ביו-דוג, תזונה טבעית שמכילה את רכיבי המזון החיוניים לחיות המחמד שלנו. כשחזר לארץ, ראה שהמודעות בארץ לתחום ה BARF שואפת לאפס ולכן החליט שאת הניסיון שרכש יחד עם ארבעת כלביו בארה"ב, יחלוק כעת גם עם היושבים בציון זה התחיל עם ייצור מקומי בתנאים של בית, וכשהביקוש גבר, הקים מקום מסודר ע"פ כל הנהלים הדרושים ובפיקוח משרד הבריאות. את חבילת הביו-דוג שהזמנו וקיבלנו עד לבית בשירות אדיב, הכלבונת שלנו חיסלה כשהיא מתענגת על כל ביס. כשהתקרבתי לאיזור על מנת לחדש לה את המים בכלי, היא נהמה לעברי כמו זאב קטן. תכלס, הייתי גאה בה. קטנה קטנה- אבל כשתתקרבו לאוכל הטעים שלה, היא תראה לכם מה זה! פרטים על ביו-דוג גם באתר.

נוביפט
תוספי תזונה ייעודיים 
אפרופו תוספי תזונה. הכלבונת שלנו היתה על גבול ההיפר אקטיבית כשהגיעה אלינו. נכון שלצד ההיבט הפיזי מדובר גם בעניין התנהגותי שיש לטפל בו באופן מאוד תכליתי וחד משמעי, אבל אנחנו הסתייענו גם בתוספי תזונה מצויינים מבית נוביפט, שלצד תוספים מרוכזים שמכילים אומגה3 לדוגמה, מצאנו גם כאלה שמרגיעים את הכלב. המינונים על האריזה.

פדיגרי דנטה סטיקס
חטיף השומר על הגיינת הפה
השגרה התזונתית של הכלב שלנו לא חייבת להעצר בכל מה שקשור במזון יומיומי וחטיפים כבונוס על התנהגות רצויה, ומעבר לאלה שמכילים ויטמינים ומינראליים שחיוניים לחוסנו של הכלבלב שלנו ישנם כאלה שייעודיים לכל מיני עניינים מאוד ממוקדים הקשורים בבריאותו. קחו למשל את החטיף הזה של פדיגרי, "דנטה סטיקס"; מאוד טעים (לא ניסיתי בעצמי, הכלבה אהבה) ויכול לשמש כחטיף-גמול מצויין, רק שעל הדרך, הוא יסייע בכל מה שקשור להיגיינת הפה של הכלב, מניעת אבנית, הגנה על החניכיים שלו, חיזוק השיניים שלו ויתרום למניעת הריח הרע שעלול להתפתח אצלו בפה.


מי פה לכלבים של ד"ר פט
כי הדייט מחייב
אם הכלב שלכם עומד בפני דייט סופר חשוב, תשמחו לדעת שאפילו מי פה תוכלו למצוא בשבילו אי שם בין מדפי הפינוקים והתכשיר הזה, מבית Dr.PET, לא רק עושה את העבודה בכל מה שקשור לניחוח, אלא שהוא עשוי משילוב של תמציות פרחים ושמן מנטה שאף מסייעים בשמירה על בריאות השיניים והחניכיים, מפחיתים את רובד אבן השן ומבהירים את גוון השן. שיהיה לו חיוך יפה. אגב, לא, ממש לא מתיזים אל תוך הלוע, אלא מוסיפים אל מי השתיה הקבועים שלו והוא לא יחוש בהבדל. 35 ש"ח וזה שלכם.

מגוון מוצרי הגנה והדברה
סולאנו 
רבים נוטים לטעות ולחשוב שאם הכלב שלהם מחוסן על בסיס קבוע אצל הוט', אז הוא מוגן מפני טיפילים כאלה ואחרים שמתנפלים על פרוותו ועורו. טעות. בבקשה, תגנו על הכלב שלכם באמצעים איכותיים גם מפני פרעושים, פשפשים וקרציות. המוצרים האלו של סולאנו נמצאו על ידי איכותיים מאוד ועושים את העבודה יופי! הקולרים מגיעים בשלושה גדלים שיתאימו במינון החומר הפעיל שבהם לגדלי הכלבים השונים והאמפולות להרחקת והדברת הקרציות והפרעושים פשוט פועלות כמו קסם. תכשירים איכותיים שייושמו על הכלב עצמו, יגרמו לטפילים למות באופן מיידי ועל כן לא יועתקו גם אל מקום מרבצו של הכלב ואל שאר איזור הבית בהם הכלב מסתובב.

כשמזג האויר התחיל להתבהר והגורה שלנו קבלה אישור רשמי מהוטרינר שניתן להתחיל להוציא אותה החוצה והיא מכוסה מפני כל מיני תולעי פארק ושלל מזיקים, ניגשנו איתה בחדוות אין קץ לגינת הכלבים שבאיזור מגורנו. הכלבונת התיידדה עם כל מיני חברים חדשים וחזרה הביתה מאושרת, טובת לב ומג'וייפת ברמות על. את המקלחת הראשונה שלה עשינו באמבטיה, הילדים היו בעננים מרוב אושר (המראה הרטוב מסתבר לא רק שאינו אופנתי, אלא ממש ממש קורע מצחוק) ויחדיו קרצפנו לבובה הקטנה את הפרווה העבותה והסבוכה. 


מוצרי הטיפוח של פול מיטשל
נוסו על בני אדם (בחיי!)
לטובת המשימה השתמשנו בשמפו ייחודי של חברת פול מיטשל, שפרט לכך שידוע כי תכשיריה נותנים מענה לבעיות ריח, יובש, עור מגורה, נשירת פרווה ואפילו קשקשים (!), מדובר בחברה ירוקה, שאינה נבדקה על בעלי חיים אלא על בני אדם! אגב, הליין שלהם רחב מאוד מאוד וכולל, בין היתר, מגבונים לכפות ולגוף, מגבונים לניקוי העיניים והאוזניים, שמפו מקציף ללא צורך במים, שמפו אל-דמע לגורים, שמפו עץ התה לבעלי עור מגורה, ספריי להתרת קשרים ועוד ועוד...

המקלחות של הקטנה היו עניין טקסי שבוצע אחת לתקופה. מסתבר, שעל אף שהקפדנו לייבשה עם פן בדרגת חום נמוכה והענקנו לה הברשה קלה עם מברשת שיער בייתית שרכשנו עבורה (טעות! יש לעשות שימוש במברשות ייעודיות לכלבים, כזו רכשתי במספרה המיוחדת עליה אספר כאן בהמשך), עשינו לה עוול... מבלי שידענו שכך. הכלבה פיתחה קשרים בפרווה מה שגרר מצידנו הברשה עוד יותר קלה ושטחית בכל פעם. הטעות הלכה והתסבכה, תרתי משמע, עד שנכנסה לחיינו איריס. איזו איריס אתם שואלים?... ובכן:

איריס פז הבעלים של "פריזורה" (אמנות עיצוב השיער לכלבים)
כולם היו בני 
איריס פז, סגנית אלופת העולם בספרות כלבים, בוגרת המדרשה לכלבנות וכלבנית מוסמכת, היא בעלת מספרה בעיר חולון, אליה מגיעים מכל הארץ לשדרוג ותחזוק הכלבים שלהם. פריזורה, כך שמה של המספרה, היא בעצם סלון/ ספא לכלבים מכל הסוגים והמינים. את הכלבונת שלי הבאתי אליה במצב קשה. פרוותית. (לאחר מעשה תספר לי איריס שהתספורת של הבובה שלי הייתה ממש על גבול הרפואית.הלקתי את עצמי קשות ונשבעתי בפני הגורה שלי שזה לא יקרה שוב).  הטיפול שארך מעל שעה, כלל קרצוף הכלבה במקלחת מפנקת, שיוף ציפורניים וניקוי אוזניים. התספורת עצמה היתה פשוט מופלאה; לכי, אמרו לי שם, תעשי סיבוב. זה ייטיב עם הכלבה כשלא תהיי נוכחת- ולך, תהיה הפתעה. איזו הפתעה! התאהבתי בגורה שלי מחדש... היא הייתה מבהיקה, מצוחצחת, ריחנית ועם סרטים ורודים על כל אוזן. ישר לתערוכה! אפרופו תערוכה; איריס נושאת על זרועה בגאון קעקוע מדהים של פודל, גזע אותו היא מתמחה בשדרוג-פנפון-ועיצוב. היא מכינה כלבים לתערוכות ומקבלת מכל הארץ פניות מיוחדות לעיצובים לקראת אירועים מיוחדים כמו צילומי משפחה וחגיגות בר מצווה (של הילדים, כן?). הבקשות המיוחדות זורמות אל היכל האומנות הזה של איריס ולא עם הכל היא זורמת. ראסטות נוסח עידן רייכל על כלב פרוותי היא סירבה לייצר, כי זה רע ומסב לכלב סבל רב. מאידך, עבור לקוחות שמגיעות אליה במיוחד מחו"ל עם הכלבים שלהן היא מפנה זמן מיוחד ביומן, כזה שיסתדר להן עם לו"ז הנחיתה. אגב, אני קבלתי מאיריס טיפ מצויין שאשמח לחלוק עם כולכם:
במידה ואתם עושים שימוש בתכשירי ניקיון הומאניים (של בני אדם) על פרוות הכלבים, קחו בחשבון שאתם עלולים לייצר אצלו תופעות יובש וגרד בלתי נסבלים על העור. במידה וממש אין בנמצא תכשיר ייעודי לכלבים ואתן ממש מוכרחים לקרצף אותו,  עשו שימוש בתכשיר מקטגוריית התינוקות, כי רמת ה-PH (החומציות) שלהם שונה, ולאור כך שהיא נמוכה יותר, תוכל להתאים בטיפול הנקודתי הזה לכלבים.
שוטטו באתר שלה, תלמדו שם המון (לא! כלבים עם פרווה עבה וסבוכה כמו שיש לכלבה שלי לא סובלים בקיץ מחום כמו שכולם חושבים!), ואתם חייבים לעצמכם לפחות ביקור אחד שם כדי להבין על מה כולם מדברים.

נקיון הכלב לא עוצר רק בפרווה, הכפות, האוזניים, הפה והעיניים שלו. גם סביבתו וסביבת המחיה שלנו היא קריטית. מה שככל הנראה גרם לאמי להשבר כשקרעה ממני את הגור שלי בתחילת הפוסט, היה, כמו ברוב המקרים שנגמרים כך, הלכלכוך. הפרווה שנושרת, הפיפי בבית, הקקי שמגלים במקומות נסתרים והריח... גם כאן, ריכזתי עבורכם את מה שיכול להוות עבורכם פתרון מצויין ולמנוע עוגמות נפש לכם, לכלב ולילדים:

שואב האבק הרובוטי NITO
התחלתי לחסוך
שואב האבק הרובוטי של ניטו הוא הפרוייקט הבא שלי. חוסכת שקל לשקל על מנת להכניסו כחיית מחמד שניה לביתי. מדובר בשואב איכותי ביותר שמביצועיו התרשמתי בביתה של חברה. המכשיר עובד על כל סוגי המשטחים (רצפון, פרקטים, שטיחים, קרמיקות וכדומה) תוך שהוא מייצר לעצמו מסלול מסודר, פס לצד פס יחד עם חפיפה מקבילה, לטובת כיסוי של השטח כולו ביסודיות נערצת. הניטוי אינו פוגע בחפצים ורהיטים והודות לכך שפועל זמן קצר יותר ביחס למתחריו בשוק, הוא גם חסכוני יותר בחשמל ובחיי הסוללה. המנוע שלו, אגב, חזק פי 5 מזה של המתחרה העיקרי שלו וצורת ה-D הייחודית שלו מאפשרת לו להגיע גם לפינות החדר, מה שלא מתאפשר למכשירים הרובוטיים האחרים. בטרם הוא יוצא לפעולה, סורק ניטו את החלל ויתכנן את נתיב הנקיון שלו בשטחים שמגיעים אפילו ל300 מ"ר! (בקרוב אצלי!). החל מ- 2,500 ש"ח, בהתאם לדגם.



מברשת הפועלת על חשמל סטטי של VIVIAN
סבתא, תרגיעי
למקרים נקודתיים בהם הכלב עלה על ספה, מיטה או משטח שאינו אמור היה לעלות עליו, מברשת הסיליקון המצויינת הזו, (שאפשר להשיג רק בהום סנט או אייס) תוכל לעשות את העבודה נקודתית: היא לוכדת אבק, שיערות ולכלכוך על ידי חשמל סטטי ומעולה לשימוש על מרבדים, בגדים, נעליים ואפילו פריטים עשויי קש וראטן. מדובר במוצר שיוצר על ידי חברת VIVIAN האיטלקית ושתכליתה להפחית גירויים ואלרגיות בדרכי הנשימה בסביבת המגורים, הודות לכך שהיא אינה מרימה ענני אבק בעת הפעולה איתה והיא לוכדת ממש כמו מגנט את חלקיקי הלכלכוך וקרדית האבק. סיבי הסיליקון שלה אינם קורסים ואינם מתבלים בקור בחום ובחשיפה לשמש ועמידים בחום עד C°260 (לכן המברשת ניתנת לסטריליזציה בקיטור). 49.90 ש"ח וקניתם לעמכם שקט נפשי בהישג יד. (אני, אגב, לוקחת אותה איתי בתיק לכל מקום אליו הכלבונת שלי הולכת איתי. כך כשסבתא נכנסת להיסטריה, היא מקבלת מנחת זרועה של הויונט שלי).

ההתמודדות שלי בבית עם פיפי וקקי הפכה קלה הרבה יותר ברגע שלימדתי את הגורה באופן עקבי ומאוד פשוט לעשות את צרכיה על משטח סופג מיוחד (שנקרא "פדים לאימון גורים לעשיית צרכים") שאפשר לקנות בחנויות לציוד ולמען האמת החלופה הזולה יותר והמוצלחת לא פחות היא בדמות משטחי החתלה חד פעמיים שנמצאים על מדפי מוצרי התינוקות בפארמים, שם המבצעים טובים יותר והמחירים יכולים להיות נוחים.

שיתוף הילדים בחשיבות ניטילת חלק בכל מה שקשור לאיסוף אחרי הכלבה, ניקיון סביבתה והטיול איתה עם הרצועה, חיוניים להמשך שפיותם של בני הבית הבוגרים יותר- וגם הילדים למדים ששיתוף פעולה ועבודת צוות הם עניין כייפי. זה גם תורם לבונדינג שלהם עם הכלבה שכל כך רצו ואז יוצא שכולם בעצם מרוצים.
 משפחות רבות מאמצות בשמחה כלב חדש, אך אינן ערוכות באופן המתאים לתוספת החביבה והמשמחת שמצטרפת לבני הבית. הכלב, שזקוק לכמות מסויימת של תשומת לב וחברה במהלך היום,  מוצא עצמו בודד בבית או בחצר במשך שעות ארוכות.
ד"ר משה רפלוביץ', יו"ר ארגון הרופאים הווטרינריים ברשויות המקומיות ממליץ להיערך לקראת הוספת הכלב למשפחה ולהכין שגרת יום שתתאים גם לו ומעניק כמה טיפים שיוכלו לסייע בהסתגלות כולם למצב החדש:
o          עדיף שאחרון היוצאים מהבית יעשה את טיול הבוקר, על מנת לצמצמם את זמן השהות של הכלב בבית ללא עשיית צרכים.
o          מומלץ להשאיר לכלב מנת אוכל, וכמות נכבדה של מים לפי צרכיו. אם חזרתם וקערת המים ריקה, הקפידו להשאיר יותר להבא או להחליף לקערת מים גדולה יותר.
o          בעלי חצר- הקפידו לחסום פרצות מבעוד מועד ולסגור את שער החצר ביציאה למניעת שוטטות של כלבכם וכניסת כלבים זרים לחצר.
o          למשאירים את כלבם בבית, ניתן לסגור דלתות חדרים ואזורים רגישים, הכלב ייהנה באותה המידה גם במרחב שהשארתם לו, הוא אינו זקוק לדירת 4 חדרים עם עליית גג ומטבח מרווח.
o          אם הכלב מיילל כאשר אתם יוצאים מהבית, הקפידו לתת לו צ'ופר מיד לפני שתצאו. עם הזמן יתרגל הכלב לעובדה שאתם הולכים אך גם חוזרים. אם היללות נמשכות תקופה ארוכה התייעצו עם הווטרינר. 
o          במידה והכלב עדיין גור ונוטה לנשוך וללעוס חפצים, השאירו לו נשכן לכלבים, עדיף כזה שהורגל אליו והוא מחבב במיוחד, על מנת שיפרוק את מרצו מבלי לפרק את הבית.

"השוק היום רווי במוצרים רבים שנועדו לחיות מחמד, חלקם טובים וחלקם יכולים להיות בעייתיים ומסוכנים עבורו", כך אומר לי ד"ר עידו קאן, וטרינר מרחובות. "על מנת שהבעלים יוכלו להיות בטוחים שאין סכנה לכלבם בעת שיצאו מן הבית והשאירו אותו עם צעצועיו וחפציו, אני ממליץ מאוד להתייעץ עם המאלף או הוטרינר של הכלב, כך שתהיו בטוחים שצמצמתם לאפס את הסכנה, במידה וצפויה לו כזו, בעת שאינכם בסביבה".

ד"ר איה פרי וטרינרית באגודת צער בעלי חיים בישראל
חיית מחמד בבית היא שמחה גדולה לכולם וגם עבודה לא מעטה. אני בטוחה שבין העוקבים הנאמנים של הבלוג יש לא מעט כאלה שמתלבטים ומתחבטים בסוגיה, האם לפרגן לבית עם חיית המחמד הכל כך נכספת או שמא מדובר במשימה שלדעתכם לא תצליחו לצלוח כיחידה... הסתייעתי בד"ר איה פרי דוידוביץ, וטרינרית באגודת צער בעלי חיים בישראל על מנת שתעניק לכם מספר כללי זהב אותם יש לקחת בחשבון לפני שתיגשו לאמץ לכם כלב:
לדבריה,חשוב מאוד לקחת בחשבון כמה גורמים. גזע: יש אנשים המעדיפים כלבים גזעיים מסיבות שונות. הגזעיים אמנם מרשימים מאוד, קל לדעת לאיזה גודל הם יגיעו ומה יהיו תכונות האופי שלהם, אך הם נוטים לסבול ממחלות גנטיות בהתאם לגזעם. מאחר ובארץ נמצאים כל כך הרבה כלבים מעורבים נטושים המחפשים בית חם, מומלץ לאמץ כלב מעורב ובכך אף להקטין את תופעת הרבעת הכלבים הגזעיים הנעשית בעיקר לשם רווח. כלבים מעורבים ידועים כבריאים יותר וקיימים בכל גודל, צורה, צבע ואופי.
בעלים רבים נוטשים את כלביהם בעקבות בעיות התנהגות, אולם חשוב לדעת שאת רוב בעיות ההתנהגות של הכלב ניתן לפתור באמצעות אילוף, ועל ידי השקעה קטנה של זמן וכסף ניתן למנוע את עוגמת הנפש הגדולה הנגרמת הן לכלב והן לבעלים בעקבות נטישתו. מטרת האילוף לשפר את התקשורת בין האדם לכלב וכך ניתן למנוע מהכלבים לגרום נזק לעצמם, לסביבה ולאחרים.
כלבים, בעיקר גורים, זקוקים לחברת בני מינם. בתהליך הסוציאליזציה הם מלמדים אחד את השני את הגבולות, משחקים ונהנים יחד. השתדלו להפגיש את הכלב שלכם עם לפחות כלב אחד שונה ביום. בתחילה הניחו להם לרחרח זה את זה ואם הם מסתדרים ביניהם אפשר לתת להם לשחק, במקום בטוח ובמרחק סביר מהכביש (את הרצועה מותר לשחרר על פי החוק אך ורק בגינות כלבים מוסדרות ומגודרות).
לא תמיד אפשר לחזות את התנהגות הכלב בבית החדש, אך בשבועות הראשונים, המהווים את תקופת ההסתגלות, מומלץ להיות סלחניים יותר, לא לצעוק או להעניש את הכלב, וללמדו בסבלנות מהם הגבולות המותרים לו. לאחר תקופת ההסתגלות, כשהכלב יבדוק את הגבולות שלכם, אל תתנו לו לעשות דברים שאינם מקובלים עליכם. למשל, אם הוא עולה על הספה ואינכם מעוניינים בכך, הרחיקו אותו ממנה בעדינות בכל פעם שהוא מתקרב. היו עקביים וסבלניים, בסוף הוא יבין. במקביל, הקפידו לתת לו חיזוק חיובי על כל דבר טוב.
לצורך אילוף הכלב ניתן להיעזר בספרים ובאינטרנט,(אני-אגב-עושה זאת בהצלחה רבה!! יש סרטוני יוטיוב מצויינים) אך אם זיהיתם בעיה התנהגותית אל תחכו ופנו לאיש מקצוע, מאחר וההתנהגות הלא רצויה עלולה להשתרש. מאלפים פרטיים ובתי ספר לאילוף מציעים תוכנית אילוף מובנית (לרוב אילוף בסיסי או מתקדם) או תוכנית אישית המותאמת לצרכי הבעלים והכלב. למעשה, כל שיטות האילוף מבוססות על אותם כללים בסיסיים: ללמד את הכלב להקשיב לכם, להיות קשובים אליו ולביית אותו בהתאם לכללי ההתנהגות הנדרשים בביתכם. יש שיטות המבוססות על חיזוק חיובי או חיזוק שלילי (תגמול הכלב על כל פעולה נכונה שהוא עושה, או לחילופין הענשתו על טעויות); יש פקודות ציות בסיסיות - כמו שב, ארצה, בוא ועוד - שבלעדיהן שום כלב לא יקשיב לבעליו ולא יחשב למאולף; ויש פקודות מתקדמות נוספות שתוכלו ללמד את כלבכם.

יעל לויאל, עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת באמצעות בעלי חיים ומדריכת הורים מספרת כמה תרומתו של כלב בחייו של ילד, גדולה עבורו במימד הרגשי: "לטיפול בבעל חיים וטיפוח הקשר איתו ערך מוסף להתפתחותו של הילד, ותיתכן לכך תרומה משמעותית במיוחד בקידום דימוי עצמי חיובי והתפתחות רגשית. ילד המטפל בבעל חיים ונקשר אליו ילמד לפתח אמפתיה ולהבין טוב יותר את האחר. הוא יחווה התייחסות אוהבת מצד בעל החיים, מה שיעזור לילד להרגיש טוב עם עצמו ולחוש ראוי לאהבה, דבר שכל כך קשה לפתח אצל ילדינו בעולם רווי תחרות ודל בהצלחות וחיזוקים. תרומה נוספת תהיה בתחום מיומנויות חברתיות. ילד המטפל בבעל חיים יוכל להתמודד טוב יותר עם תסכולים ויהיה לו מערך עשיר יותר של אסטרטגיות לפתרון בעיות. כל זאת כמובן כשההורים משמשים מערך תומך, מווסת ומלווה בטיפול בבעל החיים. תפקידם של ההורים הוא לתווך את הקשר, לפרק את האחריות בטיפול בו ליחידות משנה ברורות ומוגדרות, להיות שותפים וכן לסייע לילד להבין ולווסת תגובות רגשיות המתעוררות במצבים שונים".



גשו לאמץ לכם כלב! 
אמצו אותי!
אגודת צער בעלי חיים בישראל. התעדכנו באתר

אמצו אותי!
אגודת צער בעלי חיים בישראל. התעדכנו באתר
אמצו אותי!
אגודת צער בעלי חיים בישראל. התעדכנו באתר
כששוחחתי עם גדי ויטנר, דובר האגודה לצער בעלי חיים בישראל, התחוור לי באופן חד וכואב יותר ממה ששיערתי בנפשי , שכלבים רבים כל כך משוועים לאהבה ושמחפשים בית חם ואוהב. המספרים רק עולים וכל כלב יותר מדהים מרעהו. הכלבים המדהימים האלה ועוד אחרים מקסימים נוספים מחכים לכם החודש באגודת צער בעלי חיים


שמתם וודאי לב שלצידה של ההשקעה הכספית שסביב גידול הכלב, ישנה גם השקעה רגשית והנפשית.  נדהמתי לטובה לגלות שחברת הפניקס מציעה את פוליסת Best friend"" ביטוח לחיות מחמד המשווק באופן בלעדי בענף הביטוח. מדובר בביטוח  לחיות מחמד, המיועד למשקי בית פרטיים ומאופיין בכיסויים מגוונים אשר מטרתם להגן על בעל הפוליסה מפני מכלול הסיכונים הכספיים שאליהם חשוף הבעלים. הביטוח כולל מספר כיסויים המאפשרים פיצוי במקרה של נזק הנגרם כתוצאה ממוות מתאונה, כיסוי הוצאות רפואיות עקב מחלות ותאונות כגון: ניתוחים, אשפוז, תרופות, בדיקות מעבדה וצילומים. בנוסף, הביטוח כולל אחריות כלפי צד שלישי עקב פגיעת הכלב בגוף או ברכוש של אחרים. הפוליסה מקנה כיסויים רחבים תמורת עלות שנתית של החל מ-850 ש"ח לשנה, תלוי בסוג החיה וברמת מסוכנות החיה והיא כוללת גם ביטוח צד שלישי בגין נזקי גוף ורכוש במקרה של תקיפה, למשל. שווה לבחון את האופציות ולהיות מכוסים.




אנחנו את הכלבונת שלנו אוהבים אהבה ענקית, שמחים איתה, לפעמים כועסים עליה, מאושרים שהיא איתנו ומקווים שהיא מאושרת שהיא שלנו. נמשיך לטפח אותה ולהעניק לה הגנה וחום. מבטיחה לעדכן אתכם בשירותים נוספים ומוצרים חדשים שאתקל בהם על בסיס שוטף וקבוע, גם בבלוג השמח: שמרכז את כל מה שטוב וכל מה ששימח אותי באופן אישי.

שלכם,
כרמל


2 תגובות:

  1. פוסט ארוך משהו אבל מעניין, הכלב שלנו הוא חלק מהמשפחה וחשוב לנו אז התמדנו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה! נכון, הפוסטים-כתבות שלי הם בדרך כלל כאלה ואין ספק שכשמכניסים בעל חיים למשפחה, הוא הופך בן בית לכל דבר! על כל המשתמע :)

      מחק