21 בדצמ׳ 2014

סרטן שד גנטי – זה לא משחק ילדים



את את, כן את שחושבת שמי שנבדקת למחלות שאולי תהינה לה, היא משוגעת או את, זו שמפחדת לשמוע בשורות מרות. הפוסט הזה מיועד לכן.

אז לצורך הרלוונטיות לטור זה אספר. אני נמצאת בקבוצות סיכון לסרטן העור, סרטן צוואר הרחם, וסרטן השד.
למה? 

1. סרטן עור היה במשפחה לשני דורות לפני ברציפות.
2. סרטן צוואר הרחם בגלל שהיו לי גידולים טרום ממאירים.
3. סרטן השד – כי יש לי מבנה גושי בשדיים שיכול לעורר חשד.

וגם אני חשבתי שסרטן הוא משהו שנוצר מהסביבה, מאירוע מקומי - איזה עיוות של הטבע.
אבל אנחנו יודעים שאנחנו יורשים תכונות מסויימות מהורינו. תכונות אלו יכולות לעשות אותנו פגיעים או מועדים יותר לליקויים מסויימים גם אם אינם גנטיים.
צילום אילוסצטרציה

נכון שאם אמנע משמש הסיכוי לסרטן העור יפחת משמעותית או שפריצת המחלה תידחה או שחומרתה תהיה קלה יותר.

אבל יש סוגים מסויימים של סרטן שניתן לשייך אותם באופן מובהק לגורמים גנטיים.
למשל יש מוטציה מסויימת בגנים שלנו שנקראת
BRCA  ומי שנושאת אותה הסיכוי שלה לחלות בסרטן שד נע בין כ-30-50% עד גיל 50 ועד כ-90% מעל גיל 50. זה נתון מזעזע. זה אומר שמי שיש לה את המוטציה הזו הסיכוי שלה לחלות בסרטן שד או סרטן שחלות הוא כמעט וודאי. 


אני לא יודעת מה איתכן, אבל יש נשים שכאשר הן שומעות את "הבשורה" הזו עם כל הכאב והקושי שבדבר בוחרות בחיים ולעיתים קרובות בוחרות לכרות כטיפול מניעתי (גם למקרי סרטן חוזר) את האיברים המועדים לפורענות (שד ושחלות/רחם). כמו שעשו מיודעותינו שרון חזיז, אנג'לינה ג'ולי וכריסטינה אפלגייט.


קצת נתונים: בישראל ע"פ הפרסומים כיום, אחת מ 7.5 נשים תחלה בסרטן השד. מדובר על כ-4000 חולות חדשות מדי שנה. בין כ-5-10% הסרטן שלהן על רקע תורשתי (לפי נתוני עמותת ברכה). קרי בין 200-400 נשים. אוכלוסיית נשים זו קל לאתר ולנקוט בעבורה בצעדים מניעתיים ו/או מפחיתי סיכון כמו: לידות בגיל צעיר, הנקה ממושכת, בדיקות תכופות יותר וכדומה.
אבל... ידע לחוד ומציאות לחוד.

בישראל הבדיקות הגנטיות לאיתור המוטציות בגנים
BRCA1 או BRCA2, מאתרות רק 3 מוטציות בלבד, ומדובר במוטציות של אשכנזיות. זה אומר שיתכן ומשהי ממוצא בלקני או מזרחי תיבדק ותמצא ללא סיכון בעוד היא נמצאת בסיכון זהה וגבוהה בדיוק כמו של חברתה האשכנזיה.

מצד שני, באים ואומרים לי, שיש כל כך הרבה סיכונים, אבל אי אפשר להבדק כנגד כולם. ואני אומר נכון.
אבל מה ששונה בסרטן שד ו/או שחלות מסרטן ריאות למשל, שמדובר במחלה שקשורה ליסוד שלנו. למהות הנשית שלנו. תכרתו לי יד, אבל אל תכרתו לי שד. בזה אמצה את העניין.

מצד שלישי, סרטן השד, הוא כל כך נפוץ. הסיכוי בישראל לחלות בסרטן השד הוא גבוה הרבה יותר מאשר בסרטן צוואר הרחם, ועדיין כל נערות ישראל (או לפחות מרביתן) מתחסנות כנגד הנגיף שעלול לגרום למחלה.
אם תעמידו את שתי המחלות זו מול זו, אגיד שעדיף להקפיד להיבדק לשתיהן, אבל אם צריך לבחור הסיכוי שמשהי מכן תחלה בסרטן השד גבוה יותר מסרטן צוואר הרחם. (למעט מקרים כמו שלי שכבר היו ממצאים קודמים).

אני לא אדם שחי מפחד לחלות, אני מגיל צעיר יחסית משתדלת לבדוק את השדיים שלי. בשנתיים האחרונות אני מקפידה הרבה יותר. יותר מדי נשים צעירות חלו סביבי. זה מלחיץ.
אבל למה אני חופרת לכן? 

כי יש בדיקה חדשה, אשר משתמשת ברוק (כן הנוזל הזה שמופק בחלל הפה) להפקת
DNA, הבדיקה הזו שהיא 100% אמינה, נעשית במעבדות GGA   בישראל מאפשרת איתור של 15 מוטציות בגנים ומתאימות למוצאים שונים כמו בלקנים ומזרחיים (להבדיל מהבדיקות הגנטיות הנפוצות שמספקות כיסוי ל-3 מוטציות של מוצא אשכנזי בלבד, קרי, אישה מזרחית שתיבדק לא בהכרח אינה נושאת מוטציה שכזו!).

הבדיקה אינה מצריכה תיאום תור או הגעה למעבדה, היא נעשית בביתך, כאשר כל מה שצריך זו טיפת רוק מהפה שלך על משטח הבדיקה, וזהו. שולחים בדואר ומחכים לתשובות.
במידה ויש תוצאה חיובית כמובן שניתן לקבל ייעוץ גנטי במקום וכמובן לנקוט בהליכי מניעה ובהחלט לברר את הנשאות אצל דור ההמשך (הסיכוי למי שנשא/ית להוריש את המוטציה לילדים עומד על 50%).
עלות הבדיקה 680 ש"ח.

ואגב, גם גברים עלולים לחלות בסרטן שד גנטי, אם כי הסיכוי קטן יותר ובכל זאת, הסיכוי לגבר נשא של מוטציה להוריש לילדיו את המוטציה עדיין ישאר 50%.

עכשיו תעשו את החשבון שלכם. הבדיקה הזו שווה את החיים שלכן/ם?

לפרטים על
הבדיקה: http://www.yesneto.com/
לאתר הרשמי של 
GGA: http://www.gga.org.il/
לפייסבוק:
https://www.facebook.com/GgaGalilGeneticsAnalysisLtd


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה