17 בדצמ׳ 2014

על תזונה ותוספי תזונה בילדים:

כרמל פלג

תעשיית המזון ה"בריא" לצד זה ה"ג'אנקי" בישראל ובעולם מעורבבים היטב; אנחנו מאוד רוצים לתת לילדנו את התזונה הנכונה והמאוזנת ביותר עבורם, אבל מסתבר- כפי שעולה מתחקירים כאלה ואחרים שמתפרסמים מעת לעת בטלוויזיה ובעיתונים- מראים שגם מוצרי מזון עליהם תווית 'ירוקה' או 'בריאה', הם לא בהכרח כאלה.
לצד כל זה ולמרות שזה נשמע סותר ובלתי אפשרי, עודף משקל בקרב ילדים עלול להוות סיכון לתת תזונה ומחסור בויטמינים ומינרלים דווקא ואם תחשבו על זה לעומק- תוכלו להבין עד כמה זה אפשרי ומסוכן.

נושא נוסף שעל ההורים לקחת בחשבון ולתת עליו את הדעת הוא עניין הצמחונות בקרב ילדיהם. לי, באופן אישי, יש זוג חברים שבנם בן ה 12 החליט בהשפעה של התקשורת וחבריו- להפוך צמחוני ותזונתו השתנתה מהקצה אל הקצה. מדובר בילד שבסופו של דבר שינה באופן קיצוני את התפריט היומי שלו והדבר עלול בסופו של דבר לפגוע בגוף.

ההימנעות מאכילת בקר, עוף ודגים, סינון טוטאלי של תוצרי בעלי חיים כמו חלב, ביצים ודבש,(כלומר טבעונות), יכולים לקפל בתוכם גם יתרונות רבים שכן מדובר בתזונה
מופחתת כולסטרול, שומן רווי ושומן בכלל, אשר יכולים בטווח הארוך להוות גורמי סיכון למחלות, אל בכל זאת כשמדובר בילדים צריך לקחת בחשבון שהם מקבלים את כל אבות המזון הנדרשים להתפתחותם, גדילתם, והתפתחות הגופנית, השכלית והפסיכולוגית שלהם.

 
צנטרום ג'וניור, תוסף תזונה לילדים


הסתייעתי בעינת ששון, הדיאטנית הראשית של צנטרום ג'וניור, על מנת שתסביר לי מעט על הנושא:
"לעיתים נראה לנו כי ילד שמנמן הוא האחרון שעלול לסבול מתת תזונה. תת תזונהלא מאופיינת בהכרחברזון ואי אכילה, אלא בחוסרים הבאים לידי ביטוי באבות המזון,כולל ויטמינים ומינרלים בסיסיים הדרושים לתפקוד
תקין של מערכות הגוף, ביניהן מערכת החיסון. ילדים בעודף משקל, עקב תזונה לא מאוזנת ומנגנונים בגוף המושפעים מעודף המשקל עלולים לסבול מחוסרים אלו.במדינות מתועשות, ביניהן גם ישראל, ישנה עלייה מתמדת בשכיחות תופעת עודף המשקל במבוגרים וילדים. ישראל נמצאת במקום השלישי בהשמנת ילדים, כאשר 15-20% מהילדים ובני הנוער הישראלים סובלים מעודף משקל. ההשלכות בהיבט הזה הן חמורות: סיכון לתת תזונה, סיכון ליתר לחץ דם וסוכרת מסוג 2 בבגרות ועוד.
ילדים בעלי עודף משקל חמור נמצאים בסיכון למחסור בויטמין D, שמקורו במזונות מסוג סלמון, טונה, גבינה וחלמון ביצה, כאשר המקור המרכזי לקבלת הרכיב הוא החשיפה לשמש. מחקר שנעשה בישראל בשנים האחרונות גילה כי ישנו קשר חזק בין מידת ההשמנה בקרב ילדים למחסור בויטמין D, כאשר 1 מתוך 2 ילדים בעלי עודף משקל חמור סבלו ממחסור בויטמין זה. עוד, ילדים עם עודף משקל בעלי סיכון למחסור בברזל בהשוואה לילדים במשקל תקין. לאור כל אלה, ההמלצה היא להקפיד כמה שיותר על תזונה מגוונת לכל הילדים, כאשר כדאי לשים דגש מיוחד על תזונתם של ילדים הסובלים מעודף משקל, כולל גיוון בירקות ופירות, דגנים מלאים ושמן ממקור צמחי.
בכל הקשור לילדים צמחוניים או טבעוניים; ידוע כי מקור מצוין לויטמין2 B הינו אכילת כבד, דגים, ביצים וגבינה. הצמחונים יוכלו לקבלו ממוצרי שמרים, שקדים, דגנים מלאים, אורז פרא, פטריות וסויה.במקרה זה, לא נעשות בדיקות דם באופן סדיר לבדיקת הויטמין.
טיפ חשוב להעלאת הערך התזונתי של הדגנים והקטניות הוא השרייה ו/או הנבטה של 24-48 שעות, המעלה את הזמינות הביולוגית של הגרגר.
נושא נוסף אשר צמחונים צריכים לתת עליו את הדעת הוא החלבון. לחלבון תפקיד מפתח בבניית התא, השריר, רכיבי מערכת החיסון ועוד. החלבון האיכותי ביותר הוא זה המשלב סוגים שונים של אבני בסיס לחלבון: חומצות אמינו מסוגים שונים. ואכן, ישנם מדדים כמותיים חד משמעיים לקביעת איכות החלבון. חלבון איכותי ניתן למצוא בביצים, חלב ובשר. צמחוניים וטבעונים הניזונים מחלבון צמחי צריכים לשלב קבוצות שונות על מנת לקבל חלבון איכותי החיוני לגדילה, כמו ארוחה המכילה דגנים וקטניות (מג'דרה, פיתה עם פלאפל, אורז עם סויה ועוד). בירקות יש חלבון, אך בכמות קטנה ביחס לנפח. תזונה המבוססת בעיקרה על ירקות ופירות לטווח ארוך עלולה לגרום למחסור בחלבון.
מאחר ורוב הילדים אינם אוכלים את מה שהם צריכים,אלא את מה שהם רוצים, מומלץ להשלים את התזונה בעזרת מולטיויטמינים דוגמת צנטרום ג'וניור באופן יומיומי, תוסף שמותאם לילדים ומכיל 22 ויטמינים ומינרלים החיוניים להתפתחותם. המוצר מגיע בטבליות לעיסה או מציצה בטעם פטל לימון ומכיל פחות מ 1 ג' סוכר ועל כן אינו פוגע בשיניים".

יומי, תוסף תזונה של אלטמן לילדים
חלק עיקרי מעניין התזונה הנכונה בבית ומחוץ לבית הוא כמובן ההרגל. או במילים אחרות: השגרה. ביקשתי מדתיה יער, יועצת לחברת "אלטמן" לתת כמה כלים:
1. ארוחת הבוקר- כדאי לקום 10 דקות מוקדם יותר. ארוחת בוקר מזינה משפיעה לטובה על התפקוד במהלך היום. מחקרים בארץ ובעולם מצאו שילדים שאוכלים ארוחת בוקר נהנים מרמת אנרגיה גבוהה יותר, מצליחים יותר בלימודים וצורכים פחות קלוריות במשך היום. לעומתם ילדים שאינם אוכלים ארוחת בוקר נוטים להיות עצבניים, חסרי מנוחה ועייפים במהלך היום וצורכים יותר קלוריות הגורמות לעלייה במשקל.  בארוחת הבוקר חשוב לשלב פחמימות, חלבונים וסיבים. שתפו את הילדים בתכנון הארוחה והסבירו להם את חשיבותה, כדי לקבל שיתוף פעולה.
2. נסו לשלב ירקות ופירות בכל ארוחה, גם כאן כדאי לשלב את הילדים בהכנה ולגוון בצורות חיתוך מעניינות.
3. קיבעו כללי אכילה ברורים- אוכלים במקומות המיועדים לאכילה ולא מול הטלפונים והמסכים האלקטרוניים למינהם.
4. כדאי לנסות ולקדם ארוחה משפחתית אחת ליום - הארוחה המשפחתית מסיעת לשפר את תזונת הילדים ולמנוע השמנה. ילדים האוכלים באופן קבוע עם הוריהם צורכים פחות חטיפים לא בריאים ואוכלים יותר פירות ירקות ודגנים.
5. שתייה מרובה- הכי טוב לשתות מים , הקטינו במתן משקאות מוגזים וממותקים.
6. פעילות גופנית משפחתית משותפת יכולה לקדם אורח חיים בריא, ומאפשר ניתוק ממשחקי המחשב והטלוויזיה.
7. אפשר לשקול להוסיף לתפריט גם אומגה 3 - מרכיב החסר בתזונה המערבית שמחקרים מצביעים על קשר בין חסר לבין מגוון הפרעות קשב וריכוז בילדים. מתן חומצות שומן מסוג זה כגון  אומגה 3 יכולות לשפר יכולות למידה מדדי קשב וריכוז ואף בעיות חברתיות.
8. ברזל- ברזל הינו מינרל חשוב מאוד לתפקוד הגוף ולשמירה על בריאות טובה. הסיבה העיקרית למחסור בברזל היא תזונה לקויה. ברזל חיוני לתהליכים במערכת העצבים המרכזית המעורבים בגדילה, התפתחות, יכולת שכלית ולמידה. הסימפטומים העיקריים לחוסר ברזל הם חולשה, עייפות, חוסר תיאבון, ירידה בכוח הפיזי וחיוורון. חסר ברזל מוביל בסופו של דבר גם לאנמיה ולהקצנה של הסימנים הקליניים. חסר בברזל הינו אחד החסרים השכיחים בילדים.
9. נטילה יומיומית של תוספי תזונה לילדים עשויה לתת פתרון נוח וזמין במקרים בהם התזונה היומית של הילד בררנית ולוקה בחסר.- אומנם רוב מחלות החסר לא קיימות בתזונה המערבית אבל חסרים תת קליניים עדיין קיימים גם בישראל.
10. דוגמה אישית- אל תדרשו מהילדים לעמוד בכללים שאתם לא עומדים בהם. איכלו אוכל בריא ותשמשו עבורם הראי הטוב ביותר לעצמם.

סי כל יום, ויטמין C של הדס


קרניבורים או צמחוניים, ידוע שעם בוא החורף נחלשת מערכת ההגנה הטבעית של הגוף, בעיקר זה של הילדים והפעוטות, מה שהופך אותם ואותנו חשופים יותר למחלות "חורף" שונות.
חיזוק ההגנה הטבעית של הפעוט והילד יכולה גם היא להגיע במנות קטנות ומדוייקות של תוספי תזונה וויטמנים, כמו אלה זמציעה "הדס מוצרים טבעיים" : "C כל יום" - סירופ ויטמין סי עם פקעות ורדים- לספיגה טובה יותר, בטעם הדרים שילדים אוהבים, מגילאי שנה ומעלה, הויטמין מחזק את ההגנה הטבעית של הגוף ומסייע במניעת הידבקות והתפתחות מחלות עונתיות מוכרות ובכך גם להפחית את השימוש הצפוי באנטיביוטיקה.

הויטמין C מוכר בספרות המקצועית כנוגד חמצון, תורם אנרגיה ותומך בחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף. צריכת תוסף "C כל יום" לצד ארוחה המכילה ברזל (ארוחה בשרית לדוגמא) מגבירה את ספיגת מינרל הברזל בגוף הפעוט והילד ומסייעת במניעת אנמיה ושמירת על רמת ברזל תקינה, לתפקוד יומי בריא. 40 ש"ח ל-240 מ"ל (ללא מרשם). 







לסיום- אגע בנושא חשוב נוסף הקשור באופן ישיר וגם עקיף לעניין התזונה והאוכל של ילדנו. כאשר אנו מעודדים את ילדיכם לרחוץ את ידיהם היטב לפני האוכל, אנו בעצם מסייעים במניעת הפצת חיידקים ומחלות שעוברים דרך הפה. מספר טיפים באדיבות חוגלה קימברלי המעודדת סביבה נקייה:
מתי כדי לרחוץ את הידיים? לפני ארוחה ונגיעה באוכל. אחרי ביקור בשירותים. אחרי משחק בחצר או מחוץ לבית. אחרי החזרה הביתה מבית הספר או הגן.אחרי ליטוף בעלי חיים. אחרי קינוח אף והתעטשות ובכל זמן שרואים, מרגישים או מריחים שהידיים לא נקיות. חשוב ללמד את הילדים להיות מודעים לעניין הזה בעצמם ובקרב חבריהם. רחיצת ידיים נכונה, אגב, הנה כזו שאת הסבון משפשפים היטב בין הידיים למשך לפחות 15 שניות.

רק בריאות!




--

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה