4 באוג׳ 2014

הילדים חוזרים לשגרה עם תזונה נכונה

כרמל פלג, כולה תקווה

שנת הלימודים הקרובה כבר בפתח (למרות שרוב הילדים יצאו רק כעת לחופשת הקיץ שלהם), וכחלק מההתחדשות וההזדמנות לשנה טובה ומוצלחת מקודמתה, ארגנתי לעצמי מעין "TO DO LIST" שבמסגרתה, אני מקווה, אפעל במשך השנה כולה, בהנחה שהיא תסייע לי להיות פרודוקטיבית יותר, יעילה יותר עם עצמי וילדיי, נכונה יותר עד כמה שניתן כאם ובכלל. ברשימה הזו מופיעה גם ההנחיה החדש משמעית להפחית מהג'אנק עבור הילדים ולהגדיל את כמות הסיבים התזונתיים והרכיבים האיכותיים במנות המזון שלהם, גם בחטיפים.
הקושי קיים בעיקר לאור העובדה שבין לבין השיעורים בימים ארוכים עלול להתעורר רעב בקיבתו הקטנה של הפיצפון והוא מתעצם כשצריכים לגוון בארוחות הצהריים שלו במשך כל יום לאורך השנה כולה. בעניין ארוחות הצהריים אגע בכתבת המשך; אבל כעת, ברשותכם, אספר לכם על מגוון חטיפים והמלצות לכריכים וממרחים, שיעשו את הבקרים ושעות היום של הילדודס שלנו להרבה יותר נוחים. לעיכול.

מורן פוקס, הדיאטנית של משק ארצי, (במשק ארצי, שבבעלות קבוצת תדמיר, מגדלים את העופות הכי קרוב אל הטבע: התזונה צמחית, ללא תוספת אנטיביוטיקה וללא כימיקלים. העופות במשק זה גדלים בצפיפות מינימאלית התורמת לחיזוק מערכת החיסון הטבעית שלהם כשלמעשה, כל תהליך הגידול והייצור, מהמשק ועד לצרכן,  הינו תחת פיקוח וטרינרי מתמיד  ובקרת איכות קפדנית), מסבירה, שלמרות ששעות הבוקר הן השעות הכי פחות נוחות להתנהלות (מתארגנים, ממהרים ולעיתים גם קצת לחוצים), דווקא בזמן מוקדם זה של היום, אסור לוותר על ארוחה קלה ומזינה. "ארוחת הבוקר היא למעשה שוברת צום של כל הלילה ותפקידה בחידוש מאגרי האנרגיה. דגני בוקר עם חלב, יוגורט או פרוסת לחם עם ממרח בריא יעשו את העבודה היטב וגם אם לא מספיקים לאכול אותה בנינוחות אל מול השולחן, ניתן לקחת אותה איתנו אל הדרך". 

קופיקו לומד חשבון. כעת גם הקופיקו הפרטי שלי
תודה לתלמה ויוניליוור
לא מזמן גיליתי קורנפלקס חדש שמתלבש לי בול עם הקונספט הזה של "בריא"+"כיתה א": תלמה, מבית יוניליוור, מגישה להורים את "קופיקו לומד חשבון", דגנים מצופים דבש ובצורת מספרים! לא רק שמדובר בקורנפלקס עשוי דגנים מלאים ועשירים בסיבים תזונתיים, אלא שניתן להתאמן בכל בוקר באופן כייפי וספונטאני, בתרגול מספרים וחיבור משוואות. כיף וטעים. ( 375 גרם, בכל רשתות השיווק).

פרוסת לחם עם ממרח כל שהוא גם באה בחשבון, והיא בעיקר רלוונטית בימים בהם יש לקחת איתנו את הצידה לדרך כי הזמן של התארגנות הבוקר לא הספיק; אתייחס כאן לממרחים מעולים ומזינים (בדגש על טעימים), שיתאימו בהחלט גם לכריך שעת ה-10. מחקרים מראים כי לאחר אכילת ארוחת עשר בבית הספר, יכולת הריכוז של התלמידים עולה בעוד שתדירות בעיות המשמעת פוחתת.

שימו לב לממרחים המוצלחים והסופר דופר משובחים הללו , כדאי שתכירו: הממרחים של משק לין. שם, מאמינים שהמזון  צריך להיות "פשוט" ובריא ולכן הממרחים מיוצרים מחומרי גלם משובחים בתהליכי ייצור פשוטים כדי לשמר את מלוא הערכים התזונתיים. סילאן תמרים, אגוזי לוז, קקאו משובח, חרובים, דבש טהור וטחינה מלאה הם רק חלק מהרכיבים מהם מורכבים
משק לין. איכות מעולה וטעמים משובחים 
הממרחים השונים והטעמים עשירים ונפלאים, גם עבור ילדים בררניים. ממרחי משק לין עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לעיכול תקין ולתחושת שובע וכן  מכילים מינרלים וויטמינים טבעיים שמקורם בחומרי גלם משובחים. כל הממרחים מיוצרים ללא חומרים משמרים, ללא צבעי מאכל, ללא תוספת של שמן צמחי ללא חלב והינם דלי נתרן ומופחתי קלוריות ביחס לממרחים סטנדרטיים אחרים .אל תפספסו את ממרח החרובים ואגוזי הלוז עם הסילאן (ללא קפאין ודל קלוריות!), את ממרח חלבה דבש עם סילאן ואת ממרח התפוחים-סילאן ללא סוכר וללא שומן. פשוט מעדן. (במעדניות נבחרות ובחנויות טבע כמו שופרסל גרין וניצת הדובדבן).

כריכי בריאות בנגיעות מיונז.
הלמנס
הילדון שלי, זה שעולה בשעה טובה לכיתה א, התאהב ברעיון הזה שנקרא "מיונז". הוא מת על מיונז כמעט על כל דבר ובכל קונסטלציה: מעורבב עם קטשופ או כזה שעומד בפני עצמו: בסלט הטונה או מרוח על לחם כממרח שמלווה את הנקניק... זוהי סיבה מעולה להתרכז בכריכים כאלה שיכילו את הממרח האהוב, בתוספות מותאמות לצרכיו של תלמיד חדש. הסתייעתי, איך לא, בחברת הלמנס מייצרת המיונז המצוין, לכמה המלצות כאלה למתכוני כריכים. רק לא לשכוח, לשים את הכריכים הללו בקופסאות אוכל תרמיות:

סנדביץ' סלמון וביצה קשה (כי אין מצב שהחיבה לסלמון לא עברה בגנים!): בלחמנייה כפרית  משובחת למרוח שכבה נדיבה של ממרח סנדביץ' מיונז של הלמנס, פרוסות של ביצה קשה וחתיכה נאה של סלמון מעושן מהמעדניה. ברור לכם שזו הולכת להיות המנה היומית שלי, כן?
סנדביץ' חזה עוף ואבוקדו: בתוכה של פוקאצ'ה טרייה חתוכה לשניים למרוח שכבה נדיבה של ממרח המיונז, להניח פרוסת חזה עוף צלוי, פרוסות אבוקדו, עליי בייבי ומעט מלח גרוס.

הטירוף הזה שנקרא "חלי ממן" נכנס גם לזירת הילדים. אמהות שחוו הצלחה מסחררת עם הגורואית החדשה לא יפספסו את ההזדמנות להעניק מכל הטוב הזה גם לילדיהן. קבלו המלצות לכריכים שכאלה, באדיבותה של חלי ממן- קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא:

אין סיבה שהילד לא יאכל בריא כמו אמא
בהמלצת קבצות התמיכה לאורח חיים בריא של חלי ממן 
כריך סלט ביצים- 2 פרוסות לחם קל, ביצה קשה, כפית מיונז , עלה חסה ועגבנייה.  גרדו עבור הילדים את הביצה הקשה בפומפייה עדינה, הוסיפו כפית מיונז מלח ופלפל שחור גרוס. הניחו על הלחם 2 עלים של חסה ושתי פרוסות עגבנייה.
כריך סלט טונה – 2 פרוסות לחם קל, קופסת טונה במים, כף כמויונז, מלפפונים חמוצים. (ניתן להוסיף גם פרוסות חציל קלוי, בצל ירוק ופלפל אדום- אבל יש לי הרגשה שהילד הפרטי שלי יאהב את הכריכך הזה עד פתיחת הסוגריים*). חתכו את החמוצים לקוביות והוסיפו את הטונה והכמויונז. ערבבו את הכל והוסיפו חציל קלוי לחובבי הז'אנר, כפרוסות מעל.

לצד כריכי הבריאות המשובחים הללו, ניתן לגוון לזאטוטים את הטעמים גם עם מה שהם אוהבים (אבל אוהבים באמת). אני, כמי שהיתה בעלת התמכרות לא פשוטה לקוביות הוופל של לואקר (המריר, באריזה הכחולה אם אתם מוכרחים), לא יכולה למנוע מהקטנטנים שלי את הפרס המטריף הזה שעלה לא מזמן על המדפים; קרם האגוזים האהוב והמוכר של וופלים לואקר, מוצע כעת גם בממרח בעל טעם אגוזי עשיר,
ממרח לואקר
כמה חבל שאמא לא השאירה כלום...
העשוי אגוזי לוז מובחרים. הממרח בעל מרקם סמיך אשר מתאים למריחה על לחם, לחניה ואפילו חלה רכה מבלי לפצוע אותה. התחושות לא חייבות להיות קשות חברים שלי: הממרח אינו מכיל צבעי מאכל, לא מכיל חומרים משמרים וגם לא שומן טראנס. אגוזי הלוז המשובחים עושים את העבודה ותאמינו לי, שאם תחליטו שיש יום אחד בשבוע בו הילד יודע שזה יום "לוקאר" בכריך, הוא יאכל יפה כל מה שתשימו לו בכריכים האחרים רק כדי להגיע לנחלה. ליימן שליסל, הבאתם אותה ביציאה בול. יאמי! 19.90 ש"ח ל-320 גרם.  
לעיתים, יהיו ימי לימודים ארוכים בהם ילדנו ימצאו בבית הספר עד לשעה 14. בימים ארוכים אלו מומלץ להכין להם כריך נוסף, אך רצוי שיהיה שונה מהראשון בסוג הלחם ובממרח. אפשרות קיימת נוספת היא כמובן חטיף אנרגיה כזה או אחר (בדגש על כאלה שמכילים כמה שפחות סוכר), או קרקרים משובחים שיעשו את העבודה:

מותג חטיפי הדגנים העולמי Nature Valley מפתיעים בטעמים מעולים שעושים כיף בפה ובבטן. כל חטיפי הקראנצ'י שלהם בעלי מרקם פריך וייחודי, עשויים דגנים מלאים ומכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. כמו כן, כל חטיפי נייצ'ר וואלי, אינם מכילים חומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי טעם מלאכותיים. אני אוהבת במיוחד את הטעם
חטיפי הדגנים המעולים של NATURE VALLY
טעמים מפתיעים
של שיבולת שועל מלאה עם שוקוךד מריר, אבל לאחרונה התגנב טעם נוסף שעושה טוב לחיך, זה שבתוספת שוקולד וחמאת בוטנים. טעם כל אמריקני. החטיפים מגיעים במארז 210 גר' הכולת 10 חטיפים באריזות כפולות, כל אחת במשקל 42 גר'. המוצר כשר פרווה ומחירו 19.99 ש"ח. הילד שלי התלהב מאוד מהטעם החדש ואין ספק שזה חטיף איכותי שילווה את תיק האוכל שלו במהלך רוב השבוע.

חטיף נשנוש נוסף שישכון דרך קבע בקופסת האוכל של בני יהיה זה של "לב הטבע". הקרקרים הפריכים והעדינים שלהם, הקרויים- "קרקר טבעי", עשויים מרכיבים טבעיים בלבד ומחומרי הגלם המובחרים ביותר הקיימים בטבע, ונאפים בעבודת יד. הקרקרים מגיעים ב-4 טעמים: כוסמין מלא, חיטה מלאה, קמח תירס
סדרת קרקר טבעי של "לב הטבע"
איזה כיף שזה טעים גם לילדים
ושיפון מלא. הקרקרים הללו עשויים מרכיבים טבעיים בלבד, עשירים בסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמין
 B, ללא תוספת סוכר, שמרים, חומרים משמרים וכל תוספת מלאכותית אחרת. בנוסף להרכב האיכותי, הקרקרים טעימים ומשביעים ביותר ומגיעים במארז השומר על הטריות ויכול להילקח בתיק כחלופה ללחם הלבן המוגש מחוץ לבית. הילדים שלי מצאו את הקרקרים הללו טעימים להם מאוד, בעיקר מרוחים בגבינה לבנה. יש! 14 ש"ח לאריזת 140 גרם.
יש לשלב באופן קבוע בתפריט בית הספר של הילדים ירקות ופירות כשעל סוג הירק והפרי ניתן להחליט מראש בטבלה. רצוי כמובן  לגוון בסוג הפרי בכל יום, על פי פירות העונה וטעמו של הילד. הקו המנחה הוא צבעוניות, שכן כל צבע תורם לגופנו ויטמינים ומינרלים אחרים החשובים לגופנו. ניתן לשתף את הילדים בעובדה זו ולעודד אותם לגוון בצבעים. 
יש לדאוג לילדים למים טריים בכל יום וכדאי מאוד שהם אלו שיהוו את עיקר השתייה. מומלץ לעודד אותם למלא את הבקבוק על פי הצורך ולהרבות בשיתה במהלך כל היום. גם בחורף.   

שאלתי את שף רם ענתבי, שף הבית של רשת ג'ו, מה חובה שיהיה בתפריט היומי של ילד, בין אם הוא תלמיד יום לימודים ארוך- ובכלל?

"מאוד מאוד חשוב לילד לאכול ביצה אחת ביום, מאחר ויש בה מרכיבים מזינים למוח, והרבה חלבון שתורם ליכולת ריכוז ממושכת. על ארוחת הבוקר להיות משולבת בחלבון ובשומן, וכתפריט לדוגמה אני ממליץ על ביצה ואבוקדו / חומוס וטחינה / לחם שיפון וגבינת ריקוטה"
עבור תלמידי בית הספר הרכיב השף ענתבי דוגמאות לכריכים סופר חשובים ונחוצים:
כריך זיכרון
לחם מלא עם גרעיני דלעת, גבינה רזה עם עלי חסה, ממרח פסטו ומלפפון.
כריך אומגה
לחמנייה מקמח מלא, ממרח עגבניות מיובשות, טונה, מלפפון, זיתים ונבטי חמנייה.
 כריך רגיעון מתוק ובריא
לחם דגנים מקמח מלא, כף ממרח שקדים טבעי, כף סילאן טבעי, פרוסות דקות של תפוח עץ ירוק או בננה


למנשנשים מספר שף ענתבי כי מלבד האופציות הארוזות שניתן לרכוש בסופר עליהן סיפרתי לעיל, ניתן לשלב גם נשנושים בריאים נוספים כמו תמרים בשילוב אגוזים, עוגיות שיבולת שועל ושוקולד, חלבה בהכנה ביתית ופירות יבשים.

איצ'י ריצ'י מבית פופון
עושה חשק לאכול
את כל הטוב הזה אפשר לארוז היטב באריזות כייפיות יפהפיות, כמו אלה של חברת "פופון", המתמחה בייבוא ושיווק מוצרי תינוקות וילדים. האיצ'י ריצ'י:  נרתיק רב שימושי לאחסון מזון מכל סוגיו בעלי פטנט למניעת רטיבות ולסינון ריח. הנרתיקים משלבים אופנתיות ובריאות כאחד, שכן הם מעוצבים מקסים ולא מכילים עופרת או ביספינול A, ללא PVC עומדים בתקני ה  CPSIA (בטיחות מוצרי ילדים מתחת לגיל 12) ומאושרים לשימוש ע"י מנהל התרופות האמריקאי (FDA) כמוצר המיועד לבוא במגע עם מזון ילדים ותינוקות. גודלו של הנרתיק הוא 18*9 ס"מ , הבינוני 18*18 ס"מ והגדול הוא 28*36 ס"מ, הם עשויים 100% כותנה מבחוץ ומבפני ועטופים ביטנה החסינה בפני נוזלים  כך שהם מפרידים לחלוטין את תוכנן משאר החפצים שבסביבתם בתיק. זוג נרתיקים קטן -64 ₪. נרתיק בינוני 60 ש"ח ונרתיק גדול - 88 ₪. לברור נקודות המכירה, הכנסו לאתר.

שקיות מזון נקשרות עם "אוזניים"
נקשרת בקלות של ניקול
המצאה מעולה נוספת שתעשה את החיים קלים לכולם הינה "נקשרת בקלות", עוד פטנט מצויין מבית ניקול של חוגלה קימברלי. מדובר בשקיות מזון בעלות ידיות לקשירת השקית משני צידיה, כשה"אוזניים" שלה ארוכות במיוחד כך שגם לילדים מסורבלים וצעירים יהיה נוח לפתוח ולקשור בחזרה במידת הצורך- והן גם גדולות במיוחד (25*35 על פני 25*19, גודלן של שקיות האוכל הסטנדרטיות), כך שהן בקלות מכילות כריכים גדולים המורכבים מלחמניות, פירות גדולים ועוד. 15 ש"ח למארז בן 200 שקיות נשלפות. 
שלכם
כרמל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה