10 במרץ 2012

תכשיטי פלטינה

מעצבת התכשיטים המוכשרת שירי אודיז, גאה להיות חלוצה ולהביא לישראל חומר חדש בייצור תכשיטים- הפלטינה.

תכשיטים היו קיימים עוד משחר ההיסטוריה, כאשר בתקופות קדומות הם נעשו מחומרי גלם "טבעיים" שנמצאו בשטח, כמו חלקי עץ, עצמות, שזירות של ענפים ופרחים ועוד. עוד בזמנו, עונדי התכשיטים התהדרו בהם כסמלי סטאטוס אשר הצביעו על מעמדם וייחוסם.

עם השנים, החלו לייצר תכשיטים מחומרים יקרים יותר- מתכות כמו זהב, כסף, גולדפילד וזהב לבן, והחלו גם לשבץ בהם אבני חן שונים, כולל "אבנים טובות", כמו אמטיסט, טופז, פנינים ואף יהלומים.


ענף התכשיטנות, אשר תופס תאוצה, לא מפסיק להרעיף חידושים בייצור תכשיטים טרנדיים ואיכותיים, אשר מקשטים אותנו מכף רגל ועד ראש: מסיכות ראש מתוכשטות ועד טבעות ייחודיות על אצבעות רגלינו.

מעצבת התכשיטים המוכשרת שירי אודיז, גאה להיות חלוצה ולהביא לישראל חומר חדש בייצור תכשיטים- הפלטינה. לדברי שירי אודיז: "תכשיטי פלטינה הינם נפוצים יחסית בקרב מותגי יוקרה בחו"ל, אולם בארץ לא ניתן למצוא תכשיטי פלטינה, ואם כן, אז רק באופן מאוד פרטני. הסיבה שהחלטתי לייצר תכשיטים מפלטינה היא כתוצאה מהחיפוש האינסופי שלי אחר התכשיט באיכות הגבוהה ביותר שיכול לקבל הלקוח, כיוון שאצלי האיכות היא מעל הכל!". אודיז מסבירה: "החלטנו לעשות תכשיטי פלטינה מכמה טעמים: הדבר הראשון הוא שהפלטינה היא מתכת יותר יוקרתית ויותר איכותית מזהב. הפלטינה היא לבנה וצחורה ואינה נזקקת לציפוי, בשונה מהזהב הלבן, אשר נזקק לציפוי רודיום בכדי להיראות לבן. בנוסף, לתכשיטי פלטינה אין כמעט בלאי טבעי. פלטינה תמיד תישאר לבנה ומבריקה והיהלומים המשובצים בה יהיו בעלי סיכויים מאוד נמוכים ליפול, שלא כמו בזהב או בכסף. ולא ניתן להתעלם מאיכות הפלטינה- בתכשיטי פלטינה יש 95% פלטינה טהורה, בניגוד למתכת כמו זהב שהיא בעצם סגסוגת של זהב ומתכות זולות. מאחר והחלטתי לייצר תכשיטי פלטינה בישראל, הבשורה הטובה היא שעצם זה שאנחנו יוצקים את הפלטינה בעצמנו, אנו למעשה יכולים לשלוט על האיכות, הטוהר ורמת הגימור שלה, וכאן בא לכדי ביטוי ייחודנו".

מהי פלטינה?

הפלטינה הינה מתכת לבנה-כסופה, הידועה כאחת המתכות הנדירות ביותר בעולם. הפלטינה היא מתכת העמידה בפני קורוזיה, היא לא מתחמצנת אפילו בטמפרטורות גבוהות, מה שמעיד על חוזקתה הרבה ואיכותה כחומר גלם.

חשוב לדעת שהפלטינה אינה רעילה ואינה גורמת לבעיות רפואיות. "אדישותה הכימית" כלומר העובדה שפעולות כימיות אינן משפיעות על הפלטינה ועל תצורתה, גורמת לכך שהיא ניתנת לשימוש ברפואה ורפואת שיניים.

מהם השימושים הנפוצים לפלטינה והיכן ניתן למצוא פלטינה?

איכויותיה של הפלטינה הפכו אותה למתכת יקרה ובעל ערך רב. הדבר גרם לכך שהפלטינה הפכה להיות לסמל של יוקרה: הסמל עצמו של החומר משלב כסף וזהב (מעיד על יוקרה), חברות אשראי מכנות את כרטיסי האשראי היותר נחשבים שלהן ככרטיסי פלטיניום, בעולם המוסיקה מוענק פרס הפלטינה על מכירת תקליטים בכמות מסוימת, חברות פלטינה בקופות החולים הנחשבת למקיפה ומעניקת ההטבות העיקרית ועוד.

ומה לגבי תכשיטים מפלטינה?
אחד השימושים העיקריים של הפלטינה הוא ביצור תכשיטים. שימוש זה בחומר הפלטינה החל עוד לפני 50 שנה, וכיום, השימוש בו התמעט בעקבות התייקרות חומר הפלטיניום. כיום, נהוג לייצר תכשיטים מזהב ופחות מפלטינה - מתוך סוג של "פשרה" על מחיר החומר. על אף שמחיר הזהב עלה גם הוא, הוא עדיין נמוך יותר ממחירה של הפלטינה ולכן רוב התכשיטנים ורוב הלקוחות מעדיפים לרכוש תכשיטים מזהב ולא מפלטינה. עם זאת, יש מקומות מסוימים בעולם כמו אירופה, סין ואמריקה בהם יש דרישה מאוד גדולה לתכשיטי פלטינה דווקא - למרות מחירם, ובשל איכותם.

מה הם יתרונות הפלטינה לעומת מתכות אחרות כגון כסף וזהב?

1.      הפלטינה משדרת יוקרה ואיכות גבוהה מאוד - הרבה יותר מכסף וזהב.

2.      תכשיטי פלטינה נחשבים לתכשיטים מאוד יציבים וחזקים שאינם משחירים עם הזמן (לעומת תכשיטי כסף).

3.      תכשיטי הפלטינה אינם נשרטים לעומת תכשיטי הזהב שנוטים להישרט עם הזמן.

4.      תכשיטי הפלטינה אינם צריכים רודיום לשימור הברק והיופי של התכשיט. יופיו של התכשיט המשובץ פלטינה נשאר במיטבו לאורך השנים ואינו נזקק לטיפול של רודיום. זאת, בשונה מהזהב הלבן שמצריך טיפול רודיום פעם בשנה על מנת לשמור על התכשיט.

5.      תכשיטי הפלטינה בהיבט הנפשי והרגשי שומרים על איזון אנרגטי כללי, הם שומרים על בריאות (בעיקר טובים לעיניים) ועוד.


לכן, ולאור איכויות הפלטינה כמתכת בפני עצמה, מומלץ לרכוש תכשיטים מפלטינה, עוד יותר מאשר תכשיטי זהב, על אף העלות הגבוהה הכרוכה בכך.

מהו ההבדל בין זהב לבן לפלטינה בתכשיטים?

רוב טבעות הנישואין או האירוסין בעולם עשויות מאחת משלוש המתכות הבאות: זהב צהוב, צהב לבן או פלטינה. בעבר המתכת העיקרית בה נעשה שימוש לטבעות אירוסין ונישואין משובצות ביהלומים הייתה זהב צהוב, ואילו בשנים האחרונות גבר מאוד הביקוש לזהב לבן ולפלטינה. יש להבהיר, כי זהב ופלטינה הן מתכות יקרות, איכותיות ויוקרתיות והבחירה בין המתכות היא על פי טעם (צבע) ותקציב (שכן הפלטינה יקרה פי 2 מזהב).

במידה ואתם מתלבטים איזו מתכת לבחור לתכשיט שלכם, ועל מנת לעזור לכם לעשות את הבחירה הנכונה, המעצבת שירי אודיז ריכזה עבורכם עובדות בסיסיות על ההבדלים בין זהב לבן לפלטינה:

טוהר
טוהר משמעו היעדר טומאה, כלומר היעדר מתכות אחרות בתרכובת ושמירה על זכות החומר. הכוונה היא שככל שבתרכובת ממנה מורכב התכשיט, אחוז המתכת היקרה גבוה יותר, כך התכשיט טהור יותר.

טבעת אירוסין או נישואין העשויה מפלטינה, נחשבת לבעלת טוהר רב יותר מאשר טבעת כזו העשויה בזהב. לזהב ולפלטינה דירוגים שונים למידת טוהר החומר שבהם:

  • הסטנדרט העולמי לפלטינה הוא כאשר בתרכובת יש 95% פלטינה טהורה ו-5% הנותרים הם מתכות אחרות, הפלטינה תסומן ב"950". כאשר יש 99% פלטינה, התכשיט יהיה "990".
  • הדירוג העולמי לזהב הוא קראט: כאשר בתכשיט יש 99.99% זהב והשאר מתכות אחרות, נאמר שיש בתכשיט 24 קראט. כאשר יש בתכשיט 75% זהב, הוא יוגדר כ-18 קראט (18K) וכאשר יש בו כ-58.5% זהב, הוא יהיה 14 קראט (14K). חשוב לציין כי אי אפשר לייצר תכשיטים מ24 קראט זהב מכיוון שהחומר רך מידי.
צבע
הן זהב לבן והן פלטיניום הן מתכות "לבנות" בצבען. עם זאת, זהב לבן הוא למעשה סגסוגת בציפוי, בשונה מזהב צהוב שהוא סגסוגת שאינה מצופה. זהב לבן בטבעת נישואין או בטבעת אירוסין מצופה בדרך כלל עם מתכת קשה מאוד הקרויה רודיום. כאשר תכשיט מצופה בזהב לבן, כדי לשמור על הלובן והברק, יש להעניק לתכשיט את טיפול הרודיום כל שנה. לעומת זאת, טבעת פלטינה היא בצבע לבן ואינה דורשת כל ציפוי של מתכת כלשהי. פלטינה היינה גם מתכת קשה ולאחר הבקרתה אין צורך לחדש אותה ולהבריק אותה שוב.

משקל

כמעט לא ניתן להבדיל בעין בין טבעת פלטינה ובין טבעת זהב. אך, יש הבדל משמעותי במשקל בין השניים. פלטינה היא חומר בעל צפיפות גבוהה ומאחר ואחוז הפלטינה הטהורה בסגסוגת גבוהה יותר,הוא קשה וכבד יותר מזהב לבן. כך למשל, טבעת נישואין בפלטיניום תהייה כבדה יותר ב-1/3 מטבעת נישואין עשויה זהב 18K.

עמידוות
תכשיטים עם הזמן נפגמים- בעיקר משריטות הנגרמות מעצם ענידתם. חשוב לציין שפלטינה נפגעת ונשחקת הרבה פחות מזהב מכיוון שהמתכת קשה וטהורה יותר. על מנת לחדש את התכשיט ולהחזיר לו את המראה מלא הברק, עושים תהליכים שונים לתכשיט פלטינה ולתכשיט זהב. בתכשיט פלטינה יהיה צורך רק להבריק את הטבעת. לעומת זאת בטבעות זהב לבן, יש צורך קודם להוריד את הרודיום, לאחר מכן ללטש ולהבריק את התכשיט ולבסוף לצפות שוב ברודיום תהליך זה פוגע בפורפורציות התכשיט ומחליש אותו.

עלות

מסיבות של טוהר, משקל,  שכיחות בטבע ואופי העבודה עם החומר, תכשיטי הפלטינה נחשבים ליותר יקרים מתכשיטי זהב. עם זאת, היופי הטבעי של הפלטינה, סיבולת החומר, דרישות התחזוקה הנמוכות ועוד, גורמים לכך שפלטינה היא הבחירה האידאלית עבור ענידה יומיומית לטווח הארוך.


את תכשיטי הפלטינה ניתן להשיג אצל Shiree Odiz , רחוב בצלאל 5, מתחם הבורסה, רמת גן, 03-6132278 או באתר האינטרנט: www.shireeodiz.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה